بتن پیش ساخته

بتن پیش ساخته

قطعات پیش ساخته بتنی (سگمنت) در ساخت سازه‌های مختلف عمدتا به منظور استفاده در مراحل مختلف ساخت سازه، دپوی قطعات پیش ساخته، حمل و جابجایی، نصب قطعات پیش ساختۀ بتنی و تعداد بارهای بهره‌برداری طراحی می‌شوند. همچنین وجود ترک‌ها در قطعات پیش ساختۀ بتنی اجتناب ناپذیر است. ترک‌های ایجاد شده تأثیر زیادی بر پایداری و رفتار قطعات مذکور در شرایط بهره برداری دارد.

الیاف کوالا را می‌توان تا حد زیادی و حتی گاهی به صورت کامل جایگزین سیستم‌های مش‌بندی و شبکه‌بندی سابق در قطعات پیش ساخته بتنی نمود به این ترتیب سبب افزایش قدرت کنترل و تحمل ترک‌ها و دوام بیشتر دال‌های بتنی می‌شود. چند نمونه از قطعات پیش ساخته بتنی عبارت اند از : بلوک‌های آماده بتنی، بلوک‌های مورد استفاده در اتوبان‌ها و جدا‌سازی خیابان (نیوجرسی بتنی) سنگ دال‌ها، جدول بتن پرسی، دال بتنی، کفپوش بتنی، بلوک‌ها و پایه‌های فوندانسیون اسلب‌های بتن آماده برای کف سازی سوله‌ها، بلوک‌های ساخت سدهای آب و نیروگاه‌ها و غیره. با استفاده از الیاف کوالا می‌توان این قطعات را بسیار آسان‌تـــر با کارایی عالی و با کاهــــش قابل توجه هزینه‌های پروژه ساخت.

استفاده از الیاف کوالا به شما این فرصت را می‌دهد تا روش‌های نوین بتن ریزی که بسیار مقاوم‌تر و با دوام‌تر است را جایگزین روش‌های مش بندی سابق کنید و شکل نوین بتن ریزی قدرت کنترل ترک و مقاومت اسلب‌های بزرگ پیش ساخته را با استفاده از نیروی زمین افزایش می‌دهد. با استفاده از الیـــاف کوالا اسلب‌های بتنی بسیار ساده‌تر و سریع‌تر ساخته می‌شوند و علاوه بر آن عملکرد بهتری را از نظر ظرفیت تحمل بار و ضربه و مقاومت در برابر ترک خوردگی و افزایش توان خستگی بتن در تحمل بار و مقاومت در برابر ایجاد ترک در زمان جابجایی بر اثر ضربه ارائه می‌دهند. این درحالیست که هزینه‌های پروژه را به میزان قابل توجهی نیز کاهش می‌یابد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که استفاده از الیاف کوالا با توزیع تصادفی و سه بعدی در بتن موجب افزایش مقاومت این سگمنت‌ها در برابر ترک‌خوردگی و کاهش انقباض، خزش و سایش سطحی خواهد شد. با توجه به اینکه قطعات پیش ساختۀ بتنی تحت اثر نیروی جک‌های دستگاه حفاری یا جرثقیل ها و غیره در زمان نصب قرار می‌گیرند، استفاده از الیاف کوالا نقش بسزایی در کنترل و پایداری ترک‌های ایجاد شده دارد.